Alhoewel de nieuwigheid er tegenwoordig vanaf is, blijft Instagram in 2023 een populair platform! Sinds 2021 groeide het platform nog met 11%, wat het een vaste plek in de top 5 social media platformen oplevert. Maar hoe werkt het Instagram-algoritme eigenlijk? In deze blog leggen we het uit.
Wat is een algoritme?
Vroeger werden foto’s, video’s en teksten op social media chronologisch weergegeven. Tegenwoordig bepalen ‘geheime’ algoritmes wat je te zien krijgt. Een algoritme fungeert als een contentfilter, bedoeld om gebruikers zo lang mogelijk op de app te houden door relevante content te tonen.
Hoe werkt het Instagram algoritme?
Het exacte functioneren van Instagram’s algoritme is onbekend, maar we weten dat het gebruikmaakt van ranking factoren. De belangrijkste zijn:
- Interesse van de gebruiker: Hoe beter je content aansluit bij de interesses van je doelgroep, hoe hoger het zal scoren.
- Relatie met de gebruiker: Instagram interacties uit het verleden verhogen de kans dat je nieuwe content ook wordt getoond.
- Recentheid van de post: Nieuwere content krijgt voorrang.
Instagram stories algoritme
Stories worden gerangschikt op basis van de interactie die ze ontvangen. De meest bekeken Insta reels of stories verschijnen aan de linkerkant van de rij. Gebruik Q&A- en ‘this or that’-stickers om meer Insta reacties te genereren en je ranking te verbeteren.
Instagram Reels algoritme
Reels zijn korte video’s die vergelijkbaar zijn met TikTok. Het algoritme voor Reels werkt vergelijkbaar met dat voor standaardposts, maar geeft extra prioriteit aan nieuwe functies. Deel je Reels in je feed en stories om je zichtbaarheid te vergroten.
Tips om het algoritme te omzeilen
Wil je jouw content extra zichtbaar maken? Gebruik deze tips:
- Call-to-actions: Eindig je beschrijving met een boeiende vraag om reacties uit te lokken.
- Reageer snel: Beantwoord reels reacties binnen 15 minuten voor extra interactie.
- Post op de juiste tijd: Gebruik Instagram Analytics om de actieve tijden van je volgers te achterhalen.
- SEO-optimalisatie: Gebruik relevante hashtags en voeg zoekwoorden toe in je beschrijving en alt-tekst.
Verdiep je in Instagram SEO
Om je content beter vindbaar te maken, kun je SEO-technieken toepassen:
- Voeg 12 tot 16 relevante hashtags toe.
- Gebruik zoekwoorden in je beschrijving.
- Voeg een alt-tekst toe aan je foto of video.
Kortom, een groot bereik op Instagram bereik je door interactie te stimuleren. Wil je meer tips? Lees dan onze blog over de beste Instagram hashtags voor jouw account.